handiginhuis.be

weblog over bouwen, wonen en architectuur.

Archive for the 'bouw' Category

Leve het rieten dak

Posted by marcho on 5th November 2007

Sinds kort zijn rieten daken weer helemaal in. Door te spelen met verschillende materialen, worden dak hip gemaakt. En dus wordt er ook riet gebruikt. Vroeger was riet niet altijd even handig omdat het veel tocht doorliet. Daar hebben professionele rietleggers ondertussen oplossingen voor gevonden.

Riet voor daken verschilt sterk in kleur. Chinees riet is eerder geel, terwijl Nederlands riet donkergrijs is. Maar elke soort is onderhevig aan vergrijzing. Door de jaren heen wordt het riet grijzer en dus moet een rieten dak goed onderhouden worden. Daarvoor moet best een vakman aangesproken worden, zij doen er soms enkele jaren over om de juiste kneepjes onder de knie te krijgen. Riet is niet enorm veel duurder als dakbekleding; voor pannen betaalt men ongeveer 62 euro per vierkante meter, voor riet zo’n 100 euro.

Door de nieuwe isolatietechnieken laat het rieten dak geen wind meer door. Enig nadeel is wel dat riet erg brandbaar is, en dat de brandverzekering duurder wordt. Wie dus zo’n dak wil laten leggen gaat best eerst even langs zijn verzekeringsagent. (LD)

Posted in architectuur, bouw | No Comments »

Onrust op Sint-Andries

Posted by marcho on 30th October 2007

In Antwerpen in de wijk Sint-Andries heerst grote onzekerheid over de toekomst van het bouwblok Kloosterstraat – Korte Vlierstraat – Pachtstraat – Prekersstraat. Niko Volckeryck, voorzitter van de stuurgroep van Sint-Andries vindt dat er van de verzuchtingen van de bewoners zo goed al niets overblijft. Via het stedelijk wijkoverleg werkten de stuurgoep en de bewoners intensief mee aan de ontwikkeling van het bouwblok.

‘Nu blijkt dat de Regie der Gebouwen geen afspraken met de stad wil maken. De stad heeft ook geen gebruik gemaakt van het verkooprecht. We vrezen dat de promotor alle vrijheid krijgt en dat de stad toegeeft’ zegt Volckeryck. De stuurgroep en de bewoners hadden de wens geuit om van de voormalige rijkswachtkazerne sociale koopwoningen te maken en zo betaalbare woongelegenheid in de buurt te creëren. Antiquairs uit de Kloosterstraat vroegen om de winkelpanden aan te sluiten met hun straat.

Volckeryck verwijst in zijn pleidooi naar andere dossiers. Ook in de Vismijn en de Rivierstraat beloofde de stad een andere invulling. Betaalbare woningen zijn daar echter nooit gekomen. ‘We hebben met minister Bourgeois en de Vlaamse overheid goed kunnen samenwerken rond de jeugdherberg. Waarom kan dit niet met de stad Antwerpen?’ aldus Volckeryck. (LD)

Posted in bouw, immobiliën, openbare werken, stedenbouw | No Comments »

Minder bouwvergunningen in eerste jaarhelft

Posted by marcho on 29th October 2007

In de eerste helft van dit jaar werden in België in totaal zo’n vijfduizend woningen minder vergund als in dezelfde periode het jaar ervoor. De federale overheidsdienst economie ontdekte dit in zijn statistieken. De daling is te merken bij de éénsgezinswoningen en de appartementen.

Het is vooral in Vlaanderen dat er minder woningen vergund zijn dan in topjaar 2006. Er werden minder dan 19.000 woningen vergund, dat zijn er 4.500 minder dan vorig jaar. Vooral flats werden in Vlaanderen minder vergund. In Wallonië waren het vooral flats die wel vergund werden, en minder ééngezinswioningen. Daar werden maar 200 woningen minder vergund. Brussel kende ook slechts een kleine daling van het aantal vergunningen.

Ook het aantal renovaties is dit jaar gedaald. Tussen januari en juni van dit jaar werden ongeveer 14.000 renovatievergunningen uitgereikt in België, ruim duizend minder dan vorig jaar. Voor sommige renovatiewerken is geen vergunning nodig, en net dat segment blijkt het wel goed te doen. (LD)

Posted in bouw | No Comments »

Slovaken uitgebuit door Nederlandse bouwfirma

Posted by marcho on 26th October 2007

Op camping Floreal in Lichtaart (Kasterlee) logeren momenteel vier Slovaakse mannen die werk zochten in België. De vier verblijven al enkele dagen in een stacaravan. In september en oktober werkten ze in dienst van een Nederlandse bouwfirma, volledig legaal, die hen achteraf 100 euro uitbetaalde voor 200 uren werk.

Via een Slovaaks rekruteringsbureau kwamen de vier arbeiders bij het Nederlandse bouwbedrijf terecht. Ze ondertekenden een contract tot 20 december. De laatste dagen wachtten de vier op een nieuwe opdracht, die nooit kwam. De firma stuurde donderdag een vertegenwoordiger met een ontslagbrief naar het viertal.

Verschillende vakbonden trekken zich het lot van de Slovaakse arbeiders aan. ABVV en de Nederlandse FNV Bouw dienden een klacht in bij de sociale inspectie. ‘Een firma als deze werkt met rekruteringsbureau’ s uit Polen, Hongarije en Slovakije’, zegt Cynthia Deman van ABVV. ‘De aangetrokken arbeiders worden enkele weken tewerkgesteld, volkomen legaal, maar worden uitgebuit.’ Als die arbeiders dan naar hun thuisland terugkeren staan er vaak al nieuwe in de plaats. Via een nieuwe wet kunnen buitenlandse werknemers nu hun werkgever aanklagen. (LD)

Posted in bouw | No Comments »

deSingel in Antwerpen breidt uit

Posted by marcho on 25th October 2007

Het huidige gebouw van De Singel dateert van 1968 en werd ontworpen door de inmiddels overleden architect Léon Stynen. De nieuwe aanvullingen zijn van de hand van Stéphane Beel, die eerder al aanpassingen ontwierp voor het singelcomplex.

In aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V), Vlaams vice-ministerpresident Van Mechelen (Open VLD) en Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux (Spirit) werd de eerste steen gelegd. Deze steen is een stuk beton dat uit het huidige gebouw< werd gehaald en in de nieuwe site werd ingemetseld. De uitbreiding past volgens het drietal perfect in de het grote inhoudelijke toekomstproject van deSingel en het Conservatorium om een unieke en internationale kunstcampus te creëren. Met de uitbreiding worden nieuwe klaslokalen ingeplant voor de opleidingen Dans en Drame van de Hogeschool Antwerpen. Verder komt er een restaurant en een multimediale leeszaal. (LD)

Posted in architectuur, bouw | No Comments »

Mogelijke uitweg voor Hotel du Louvre

Posted by marcho on 29th July 2007

Er bestaat alsnog een kans dat de gevel van het Hotel du Louvre in Oostende gered wordt. De bouwpromotor wil er een nieuwbouw optrekken, maar de Oostendse zakenman Marc Vanmoerkerke zou bereid zijn om te investeren in het behoud van de gevel. Op dit ogenblik loopt er een openbaar onderzoek voor de sloop- en bouwvergunning aan van het hotel aan de Karel Janssenslaan.

Het Hotel du Louvre is al drie jaar in handen van een bouwpromotor die er nieuwbouwappartementen wil optrekken. Maar hoewel het gebouw niet beschermd is, werden diverse acties gevoerd om het hotel te redden. De Raad Van State schorste eerder dit jaar nog een vergunning om het gebouw af te breken. Er werd een nieuwe aanvraag ingediend, maar er wordt ook onderzocht of de gevel gered kan worden en het gebouw gerenoveerd kan worden.

Zakenman Marc Vanmoerkerke zegt een goede band te hebben met het pand, dat ooit door zijn meter werd uitgebaat. Volgens hem zou het behoud van het pand een goede zaak zijn. Hij zegt bereid te zijn een uitweg te bieden voor de patstelling waarin het dossier verzeild is geraakt, maar hij benadrukt dat er geen gesprekken worden gevoerd met bouwpromotor Desimpel Construct uit Veurne, de eigenaar van het pand.

Desimpel stelt het gebouw destijds in openbare verkoop gekocht te hebben met de nodige vergunningen. Er is volgens de bouwpromotor niets verkeerd aan de sloopplannen en Desimpel vindt het dan ook jammer dat de zaak nu al drie jaar op zijn beloop wordt gelaten. Er zijn volgens de bouwpromotor ook geen plannen om het pand te verkopen. Desimpel zegt de nieuwe bouwaanvraag af te wachten.

Posted in bouw, monumentenzorg | No Comments »

Minder bouwvergunningen afgeleverd

Posted by marcho on 28th July 2007

De overheid leverde in het eerste kwartaal van dit jaar 6,9 procent minder bouwvergunningen af voor nieuwe woningen dan in het kwartaal daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van de Federale Overheidsdienst Economie. De gezinnen vragen vooral minder vergunningen aan voor appartementen. In het eerste kwartaal was er een daling met 7,1 procent. De eengezinswoningen blijven het vrij goed doen. Daar bedroeg de daling slechts 1 procent.

De cijfers bevestigen een trend die al even bezig is. De Vlaamse confederatie bouw verwacht dat de hausse van de bouwmarkt, die vijf jaar heeft geduurd, dit najaar stopt. Aangezien bouwwerken pas beginnen nadat de vergunning is afgeleverd, is het aantal bouwvergunningen een indicator die voorloopt op de economische evolutie. In 2006 waren er bijvoorbeeld al minder bouwvergunningen, maar de Belgische bouwsector kende toch nog een uitzonderlijk sterk jaar.

Niet alleen de gezinnen bouwen minder. Ook voor kantoren, winkels, opslagruimtes en ander commercieel vastgoed waren er in het eerste kwartaal minder bouwaanvragen. Op de afkoeling van de Belgische bouwmarkt is één uitzondering. De renovatie van gebouwen doet het nog steeds goed. De overheid leverde daarvoor in het eerste kwartaal 1,3 procent meer vergunningen af.

Posted in bouw | No Comments »

Concertzaal voor Kursaal Oostende

Posted by marcho on 14th July 2007

De erehal van het Kursaal Oostende wordt in december verbouwd tot een concertzaal met 500 tot 1.900 staanplaatsen. Een schuifsysteem moet toelaten de capaciteit aan te passen volgens de artiest en de ticketverkoop. Daarmee wil Oostende zijn achterstand op cultureel vlak inhalen. Het Kursaal Oostende werd drie jaar geleden geopend en kreeg vorig jaar ongeveer 600.000 bezoekers over de vloer.

Oostende was op cultureel vlak jarenlang het zwakke broertje in West-Vlaanderen, vooral wegens gebrek aan geschikte infrastructuur. Zes jaar geleden slaagde men er echter in om 35 miljoen euro op te halen voor de renovatie van het Kursaal Oostende. Een programmering-subsidie is niet beschikbaar. Dat betekent dat de directie alles met eigen middelen moet financieren en op zoek moet gaan naar reclame- en sponsorinkomsten.

Kursaal Oostende zegt vast te stellen dat er veel concerten moeten geschrapt worden omdat er geen zaal is met staanplaatsen. “Een dergelijke zaal vindt men trouwens nergens in West-Vlaanderen,” benadrukte gedelegeerd bestuurder Peter Hoogland. “Arno of Gabriel Rios komen veel beter tot hun recht in een zaal met staand publiek.” Een ingenieus schuifsysteem zal toelaten de capaciteit aan te passen volgens de artiest en de ticketverkoop.

De zaal zal Rocksaal heten en moet volgens Kursaal Oostende ook perfect aansluiten bij de vraag van bedrijven die dikwijls artiesten uitnodigen voor hun congressen en seminaries.

Posted in bouw | No Comments »

Bouwkosten stijgen met 5,31 procent

Posted by marcho on 6th July 2007

De bouwkosten zijn op één jaar tijd met 5,31 procent gestegen. Dat blijkt uit de abex-index, die de evolutie van de kostprijs voor de bouw van gebouwen en privéwoningen in kaart brengt. De grote verantwoordelijke voor de evolutie zijn de gestegen prijzen van de bouwmaterialen vorig jaar, als gevolg van de grote vraag naar grondstoffen, vooral in Azië en Centraal- en Oost-Europa.

Er was vooral een toename tussen april tot oktober van vorig jaar. Toen stegen de bouwkosten met 4,35 procent. De voorbije maanden zwakte de toename echter opnieuw af. Vooral de duurdere bouwmaterialen deden de prijzen stijgen. Noors timmerhout werd 126 procent duurder, gewalst zink 67 procent en gewoon staal 44 procent. In de eerste zes maanden van dit jaar stabiliseerden een aantal van die prijzen.

Er waren wel nog enkele opvallende stijgers. Koper werd 30 procent duurder, zacht gewalst lood 21 procent en betonijzer 17 procent. De grote prijsstijgingen zijn het gevolg van de sterk toegenomen vraag naar grondstoffen op de wereldmarkt, vooral in Azië en Centraal- en Oost-Europa. De loonkosten droegen het voorbije jaar slechts in beperkte mate bij tot de verhoogde bouwkosten. De lonen in de bouwsector stegen met amper 1,25 procent.

Posted in bouw | No Comments »

Landsbeeck in handen van Nederlandse BAM Groep

Posted by marcho on 14th May 2007

De Nederlandse bouw- en vastgoedmaatschappij Koninklijke BAM Groep heeft de Belgische projectontwikkelaar Landsbeeck en diens dochterbedrijf Kairos overgenomen. Daardoor wordt BAM meteen een belangrijke speler op de Belgische markt van de projectonwikkeling. Tot nu toe was de aanwezigheid van BAM in België heel bescheiden. BAM is één van de grootste Nederlandse bouw- en vastgoedgroepen.

Landsbeeck en Kairos zijn in België sinds 1989 actief als ontwikkelaar van kantoorgebouwen in Brussel en Vlaanderen. Hun projecten omvatten onder meer het Antwerpse gerechtsgebouw en de kantoortorens North Galaxy in de Brusselse Noordwijk. Landsbeeck is ook betrokken bij de realisatie van het grootschalige bouwproject Corporate Village in Zaventem. Landsbeeck realiseerde het voorbije jaar een omzet van 60 miljoen euro.

De BAM Groep is één van de belangrijkste Nederlandse bouwondernemingen en realiseert heel wat buitenlandse opdrachten. De bouwgroep heeft zopas een contract binnengehaald voor de verbreding van de Duitse autosnelweg tussen Augsburg en München. Als onderdeel van het consortium Autobahnplus maakt BAM Groep ook nog kans op andere Duitse autosnelwegprojecten. Ook een groot scholenproject in Engeland werd binnengehaald.

Posted in bouw | No Comments »