handiginhuis.be

weblog over bouwen, wonen en architectuur.

Archive for October, 2006

Chicago ziet Sullivan-erfgoed verdwijnen

Posted by marcho on 30th October 2006

In Chicago heerst er ongerustheid dat een groot gedeelte van het cultureel erfgoed van architect Louis Sullivan verdwijnt. De man ontwierp voor de stad bijna 135 buildings en zijn concept werd wereldwijd overgenomen. Maar The Chicago Times meldt dat nog amper 21 van die gebouwen overblijven, nadat vorig jaar de Pilgrim Baptist Church door een brand werd vernield. Vorige week gebeurde dat ook nog met de Wirt Dexter Building.

“Stedenbouwkundigen vragen zich af of deze profeet van de moderne architectuur geen betere bescherming verdient in de stad die hij tot een architectuurmekka bouwde,” aldus de krant. Jonathan Fine, directeur van Preservation Chicago, noemt het walgelijk dat het stadsbestuur in de jaren vijftig en zestig zoveel bouwwerken van Sullivan afbrak. “Nu branden ze af,” voegde hij er aan toe.

De brand van het Dexter-complex, dat gebouwd werd in 1887, werd veroorzaakt door herstellingswerken. Burgemeester Richard Daley wil de schade verhalen op de eigenaar van het gebouw, maar stedenbouwkundigen zijn van oordeel dat het stadsbestuur meer had kunnen doen om dit erfgoed te beschermen. “Zowel in de Pilgrim Baptisch Church als in de Dexter-building werd de brand veroorzaakt door branders,” stellen ze.

Volgens architect William Hasbrouck waren de twee tragedies gemakkelijk te vermijden geweest. “Maar er lijkt geen interesse te zijn om voor betere veiligheidsmaatregelen te zorgen vooraleer een toelating wordt gegeven voor dergelijke werkzaamheden,” merkte hij op. “Er bestaat eenvoudig geen afdoende reglementering.”

Stedenbouwkundigen hopen dat alvast een gedeelte van het Dexter-complex alsnog behouden kan blijven. “De stad moet al het mogelijke doen om de gevel te redden,” benadrukte Ward Miller, directeur van het Richard Nickel Committee, genoemd naar de fotograaf die het werk van Sullivan in beeld heeft gebracht. “We kunnen ons architecturale erfgoed niet langer weggooien.”

Maar woordvoerders van het stadsbestuur stelden dat er geen enkele redding mogelijk is en dat prioriteit moet verleend worden aan de openbare veiligheid. Het is juist 150 jaar geleden dat Sullivan werd geboren. De architect kwam naar Chicago in 1873, na de grote brand die een groot gedeelte van de stad had verwoest.

Eerder al verdwenen onder meer het Garrick Theater (1961) en de Stock Exchange (1970). Tot de overblijvende Sullivan-monumenten behoren de Carson Pirie Scott en het Auditiorium Theatre. Daarnaast zijn er ook nog twee mausolea op het Graceland Cemetery, de Holy Trinity Cathedral en de William P. Krause Music Store.

Posted in architectuur, stedenbouw | No Comments »

Woonboot betaalbaar alternatief voor te dure huizen

Posted by marcho on 7th October 2006

fransvandamme.jpg

Mensen betalen veel geld om aan het water te kunnen wonen. “Maar waarom moedigt het stadsbestuur wonen op het water niet aan”, vraagt het Antwerpse kandidaat-districtsraadslid Frans Vandamme van sp.a zich af. Vandamme woont zelf op een schip in de Kattendijksluis in Antwerpen en getuigt over een heel aparte ervaring.

Frans Vandamme is geboren boven een café en woonde ook boven enkele kroegen die hij in het verleden zelf uitbaatte. Daarnaast huisde hij nog in verschillende andere appartementen en rijwoningen en verbleef ondertussen als gids in Afrika ook een jaar in een tent. Drie jaar geleden besloot Vandamme om naar een woonboot uit te kijken. “Ik zocht in eerste instantie een betaalbare alternatieve woonst, maar de klassieke sociale woningen lijken allemaal op elkaar”, legt hij uit. “Als je dan in het midden van de nacht dronken thuiskomt, loop je zo het verkeerde huis binnen.”

Frans Vandamme begon de gespecialiseerde media uit te pluizen en ging ook op verkenning in Noord-Frankrijk, waar meer mensen op het water wonen. Uiteindelijk kocht hij anderhalf jaar geleden een oud steenschip dat door een Belg tot woonboot werd omgevormd. Vandamme betaalde er 200.000 euro voor. “Maar je kan ook al voor de helft van dat bedrag een schip van zeker 29 meter lang kopen”, beklemtoont hij. “Voor 150.000 euro woon je zelfs heel ruim. Afhankelijk van de keuze of het schip al dan niet nog moet kunnen varen, betekent dat een beschikbare ruimte van 150 tot 200 vierkante meter. Bovendien kan je tegenwoordig ook voor de aankoop van een woonboot een hypothecaire lening afsluiten.”

Wonen op het water is volgens Frans Vandamme een heel aparte ervaring. “Ik zie voortdurend beweging om mij heen en tegelijkertijd straalt het water rust en kalmte uit. ’s Morgens geef ik de zwanen eten en ik kan ook voor enkele tientallen euro’s naar Gent of Brussel verhuizen. Ik neem mijn huis gewoon mee en betaal alleen het brandstofverbruik. In feite voel ik mij alle dagen op reis, ook in de winter.”

“Het is alleen jammer dat wij in Antwerpen als zigeuners worden behandeld en om die reden voortdurend over onze schouder moeten kijken”, zucht Vandamme. “Als de havenkapitein beslist dat ik hier wegmoet, kan ik een andere ligplaats zoeken. Terwijl ik niemand stoor en alle regels en voorschriften respecteer. Ik mag met mijn schip permanent in de jachthaven van het Willemdok blijven liggen, maar dat kost 5.000 euro per jaar. Zoveel kan ik niet betalen. Hier bedraagt het jaarlijks liggeld 700 euro.”

In andere landen wordt wonen op het water aangemoedigd, weet Vandamme. Hij verwijst naar steden als Amsterdam, Parijs, Liverpool en Londen waar dokken die voor de oude havens geen economisch belang meer hadden als woonzone werden ingericht. “Maar dat veronderstelt een gericht beleid van het stadsbestuur in overleg met het havenbedrijf, leveranciers van nutsvoorzieningen en kandidaat-bewoners”, merkt Frans Vandamme op.

Zo zou er in de omgeving van de Kattendijksluis een woonwijk met een honderdtal schepen kunnen ontstaan. “De enige vereiste is dat het stadsbestuur het initiatief neemt om een dok met alle nutsvoorzieningen uit te rusten en er voor zorgt dat die voorzieningen tegen een normaal tarief worden aangeboden. Het mag immers geen elitair gebeuren worden. Het havenbedrijf heeft enkele maanden geleden de prijs van een herlaadkaart voor vierentwintig uur verlichting en elektriciteit om kleine huishoudelijke apparaten te gebruiken en televisie te kunnen kijken van 2,5 naar 5 euro opgeslagen. Dat is niet de goeie aanpak”, aldus Frans Vandamme. (LB)

Posted in wonen | No Comments »