Nieuwe torenspits voor Antwerpen-Centraal
Posted by marcho on December 19th, 2007
Donderdag 20 december krijgt de stationskoepel van Antwerpen-Centraal een nieuwe torenspits. Een uitzonderlijk lange kraan zal de piek van het Astridplein over het dak 75 meter omhoog tillen. Ondertussen is de nieuwe marmeren vloer in de stationshal klaar en dus kunnen vanaf morgenvoormiddag alle toegangen tot de stationshal terug definitief open. Het ultieme renovatieproject voor het stationsgebouw Antwerpen-Centraal dat vanaf midden mei startte, zal midden 2009 volledig klaar zijn. De NMBS-Holding duidde haar studiebureau Eurostation aan als bouwheer voor het project dat ruim 6 miljoen euro zal kosten.
Tijdens de eerste renovatiefase komt de stationskoepel aan de beurt. Omdat de buitenzijde moeilijk bereikbaar is om lekken in het leien dak te herstellen, wordt een dakbedekking in roodkoper gelegd. Tijdens een inspectie bleek dat de torenspits ernstig aangetast is door corrosie en aan vervanging toe. De aannemers Van Laere en Verstraete&Vanhecke hebben een nieuwe monumentale kopie gemaakt. Nu moet de piek op de 75 meter hoge stationskoepel worden getild. Er bleek geen hoogtewerker in België beschikbaar die hoog genoeg is en ver genoeg over de koepel kan reiken om deze klus te klaren.
Daarom laat de aannemer een speciale kraan aanrukken op het Astridplein die de piek niet alleen 100 meter hoog kan tillen maar bovendien met een kraanbalk 40 meter over het stationsdak kan zwenken. De 7, 5 meter hoge torenspits krijgt een fraaie mantel van vergulde blaadjes. Dit is de monumentale bekroning van het hoogste gedeelte van de stationskoepel dat als een lantaarn op de Middenstatie staat. Ondertussen krijgt de binnenzijde van de stationskoepel eveneens een grondige opfrisbeurt.
De muren worden gereinigd door het aanbrengen van een pasta die de vervuiling opslorpt. Na twee dagen kan de vuilafzetting worden afgeveld zonder de stenen te beschadigen. Tegen de zomer 2008 kan het stalen werkplatform dat sinds 1999 de lichtinval in de stationshal belemmert, worden weggenomen. Beneden in de hal is de nieuwe marmeren vloer teruggelegd volgens het oorspronkelijke kleurenpatroon. Het mooie vloermotief geeft mee glans aan het waardevolle historische patrimonium van de Antwerpse spoorwegkathedraal. De stationsingangen aan het Astridplein en De Keyserlei kunnen na deze werkzaamheden vanaf terug open.
Begin november werd gestart met de renovatie van de buitengevels. Gedurende 9 maanden worden de nodige herstellingen op een stelling uitgevoerd aan de gevel Astridplein. In 2005 werden de buitengevels van het gebouw gecontroleerd en het onderhoudswerk in kaart gebracht. Er zal onder meer gebruik worden gemaakt van de consolidatietechniek waarbij scheuren in de natuurstenen worden gehecht met een roestvrij stalen staaf die verankerd wordt met epoxyhars. Na de renovatie van de gevel aan het Astridplein, komen de gevels van De Keyserlei en de Zoo aan de beurt.
Het station werd in 1975 beschermd als monument. Vanaf toen levert de spoorwegmaatschappij continue inspanningen om het monument te restaureren. De restauratie van de spoorhal boven de perrons startte in 1992 en was klaar bij de start van de bouw van de noord-zuidverbinding in 1998. De Antwerpse Spoorwegkathedraal werd in 1899 gebouwd met poreuze natuursteen wat de gevels onderhoudsintensief maakt. In 1993 gebeurde een grondige restauratie- en opfrisbeurt die 185 miljoen Belgische frank kostte. Daarbij werd de vuilafzetting van 85 jaar in de grote hal en op de buitengevels De Keyserlei en Astridplein weggepoetst met een speciale gevelgumming.