Belgische hypothecaire markt paradijs voor klant
Posted by marcho on March 17th, 2007
De Belgische hypothecaire markt is eerder een paradijs voor de klant dan voor de bank. Dat zegt Jos Clijsters, topman van Retail Banking Fortis. Hij verwijst daarbij naar de competitieve prijzen voor hypothecaire leningen op de Belgische markt, terwijl de aangeboden producten volgens hem ook op andere vlakken, zoals flexibiliteit, voordelig zijn voor de klant.
“In België is de verkoop van woonkredieten grotendeels in handen van de banken,” aldus de krant The Standaard. “Indirecte kanalen, zoals Immotheker, vastgoedpromotoren of makelaars, vertegenwoordigen minder dan 20 procent van de markt.” De banken willen volgens Clijsters ook graag een woonkrediet afsluiten, omdat die producten fideliserend werken. Een woonkrediet geldt immers meestal voor een looptijd van minstens twintig jaar. De klant blijft dan ook al die jaren bij de bank.
De hoge competitiviteit en lage winstmarges zorgen er ook voor dat weinig buitenlandse spelers in de Belgische hypotheekmarkt geïnteresseerd zijn. Enkel in Denemarken en Turkije worden nog minder woonkredieten verkocht via indirecte kanalen.