Roland Garros in een droogdok
Posted by marcho on June 10th, 2006
Een drijvend dok als tennisterrein met een duikboot als toiletruimtes. Dat is één van de plannen van de projectontwikkelaar Cimka voor de oude Dokhaven in Rotterdam. Cimka werd er winnaar mee van een ontwerpwedstrijd die door de Rotterdamse ontwikkelingsmaatschappij Stadshavens werd uitgeschreven voor het oude havengebied.
Wellicht zal het project van Cimka echter nooit gerealiseerd worden. De wedstrijd ‘Unorthodocks’ werd immers niet uitgeschreven om de voorstellen ook uit te voeren, maar wel als inspiratie voor latere initiatieven. Desondanks stuurden 97 deelnemers een voorstel binnen.
Op de Rotterdamse Heijplaat, midden in het stadshavensgebied en omringd door grootschalige containeroverslag, ligt het terrein van de vroegere Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM). Het centrale deel van dit terrein en hart van de oude scheepswerf is de Dokhaven, omringd door grootschalige loodsen en het oude RDM-hoofdkantoor. Hier werden in het verleden scheepskolossen als de SS Rotterdam vervaardigd.
Deze industriële glorie behoort tot het verleden. Het RDM-terrein kampt nu met leegstand en dreigend verval. Vanaf 2020 ontstaat er een scala aan nieuwe mogelijkheden voor herontwikkeling en zal het worden omgevormd tot een woonwerkgebied. De onwikkelingsmaatschappij Stadshavens wou het gebied tot die tijd echter niet aan zijn lot overlaten en ging dan ook op zoek naar tijdelijke en flexibele oplossingen en schreef daarvoor de wedstrijd ‘Unorthodocks’ uit.
Winnaar werd Cimka met ’Stadshaven-Stadskade-Stadsvloot’. Het Rotterdamse bureau transformeerde oude RDM-schepen voor uiteenlopende doeleinden. Van een drijvend dok werd een mobiel podium gemaakt, geschikt voor bijvoorbeeld tenniswedstrijden of het draaien van openlucht films. De toiletten varen er achteraan in een onderzeeër, terwijl een sleepboot is omgevormd tot een EHBO-post.
“Met een even eenvoudige als doeltreffende vormgeving wordt het RDM-gebied voorzien van een stoer, Rotterdams beeld dat, als de Stadsvloot uitvaart, ook in de rest van Rotterdam zichtbaar wordt gemaakt,” aldus de jury. “Het plan biedt goede voorwaarden voor flexibiliteit en tijdelijkheid. De vloot kan in 2020 moeiteloos naar een andere locatie worden gevaren. Daarbij kan een verzameling schepen die ooit bij de RDM zijn gebouwd, worden gezien als een cultuurhistorische ode aan het gebied waar vroeger de werf lag.”